Merawat Bartholin Cyst dan Cara Pencegahan

Pernahkah anda dengar tentang Bartholin Cyst? Sebenarnya ramai wanita yang terkena penyakit ni tetapi malu untuk berkongsi dengan orang ramai. Ini kerana ia melibatkan tempat sensitif wanita dan ia satu penyakit yang amat menyakitkan .. Jom kita lihat cara rawat bartholin Cyst tanpa pembedahan

 

Sebenarnya Bartholin ni adalah nama kelenjar dekat vagina. Kedua -dua belah vagina ada kelenjar bartholin ini. Fungsinya adalah untuk memeberi kelembapan pada vagina.
Bila kelenjar ni bengkak,maka terjadilah Bartholin cyst. Ianya macam bisul dekat vagina dan berlaku di bahagian dalam.

 

Cyst ini terbentuk akibat kelenjar Bartholin tersumbat dan bengkak yang sering terbentuk disebabkan jangkitan kuman bakteria.

Selalunya kelenjar Bartholin yang tersumbat laluannya boleh menyebabkan cecair terbabit berkumpul di dalam kelenjar itu sehingga membentuk cyst yang semakin lama akan membesar.

 

 

Ini adalah bartholin cyst

 

Gambar sebelah kiri adalah kelenjar bartholin yang normal.  Gambar sebelah kiri yang dah jadi cyst

Apakah punca Bartholin Cyst  berlaku?

Terdapat beberapa punca yang dikenalpasti iaitu:

 

Punca bartholin cyst
1. Jangkitan bakteria

Jangkitan disebabkan oleh faktor kebersihan yang tidak dititik beratkan. Antara penyebabnya ialah bakteria E.Coli

2. Penyakit kelamin

Penyakit kelamin disebabkan selalu bertukar pasangan. Adalah dinasihatkan sentiasa berwaspada dengan penyakit kelamin seperti Gonorhea dan sifilis yang sememangnya mendatangkan kemudaratan.

3. Faktor umur

Bertambahnya umur seseorang wanita, semakin bertambah risiko untuk mendapat Bartholin cyst ini.

4. Keputihan

Keputihan yang kronik menjadi punca kepada penyakit ini. Ramai wanita memandang remeh tentang keputhan yang dialami. Sedangkan ia menjadi tempat bakteria membiak.

 

Apakah Rawatan Untuk Bartholin Ctyst?

Terdapat beberapa pilihan rawatan
1. Ubat tahan sakit

Paling biasa bila sakit, ambil ubat tahan sakit. Namun perlu tahu, ubat ini hanya untuk seketika. Bila kesan ubat dah habis, sakit itu datang kembali. SEmua maklum ubat ini tidak bagus untuk diamalkan selalu

2. Antibiotik.

Ada juga doktor memberi antibiotik. Sperti orang yang kena bisul

3. Pembedahan

Cara terakhir adalah pembedahan. Pembedahan dilakukan untuk membuang cyst ini seperti dalam gambar di bawah. Kawan saya pernah share, zaman belajar dulu kawannya terpaksa melalukan pembedahan sebab dah di peringkat kritikal. Pesakit ini akan ditempatkan di wad bersalin.

pembedahan dilakukan untuk membuang cyst

4. Supplemen Shaklee

Alhamdulillah produk shaklee ada yg boleh bantu tanpa pembedahan jika dikesan peringkat awal. Saya share di sini kisah customer saya yang mengalami bartholin Cyst. Sebenarnya saya pun dapat tahu tentang penyakit ni dari beliau.

Menurut cerita beliau, benjolan ini sangat membesar. Dua, tiga hari saje ia membesar. Usahkan besar, yang kecik pun teramat sakit. Beliau mengatakan sakitnya usah cakap…..lebih dari orang berpantang. Nak duduk tak boleh, nak berjalan pun sakit hanya mampu baring saje. Bersama dengan suami jauh sekali.

 

Beliau ada pergi klinik, doktor hanya bagi krim sahaja. Langsung tidak membantu.. Alhamdulillah beliau ikhtiar dengan GLA COMPLEX SHAKLEE yang sememangnya bagus untuk masalah cyst dalam ovari. 2  hari beliau ambil GLA COMPLEX, alhamdulillah..cyst mengecut dan tidak rasa sakit lagi dengan izin Allah

 

Sebenarnya cyst bini boleh berulang. Jadi sebaiknya ambil beberapa supplemen untuk up immune booster

1 : GLA COMPLEX ( cepat kecut )
– membantu mengecutkan cyst / fibroid dengan cepat
– membantu penghasilan prostaglandin
– mengurangkan bengkak atau merah pada rahim yang menyebabkan kesakitan
– menghalang salur darah tersumbat
– menstabilkan hormon wanita

 

2 : SR VITA C PLUS ( daya tahan )
– mempercepatkan penyembuhan cyst / fibroid
– meningkatkan daya imun tubuh melawan penyakit
– memusnahkan sel yang tidak normal ( cyst / fibroid )

3. Vivix
Resveratrol membantu memperbaiki sel yang tidak normal. Diketahui vivix mempunyai antioksidan yang tinggi. Boleh membantu sel sihat daripada terus rosak

 

 

Entri berkaitan

Gla Complex boleh bantu kecutkan cyst

Pesakit PCOS masih ada harapan untuk mengandung

Ketumbuhan di payudara hilang

 

Ada beberapa testimoni pesakit Bartholin Cyst

 

Jika anda ada sebarang pertanyaan boleh hubungi saya. klik saje di bawah.

jom sembang di wasap

FB : Wan Norasiah

Daftar Ahli Untuk Harga Menarik

COD : Kampar – Gopeng – Batu Gajah – Simpang Pulai – Ipoh

 

9 comments for “Merawat Bartholin Cyst dan Cara Pencegahan

  1. Salwa
    December 18, 2017 at 2:25 pm

    Assalamualaikum,sis. Saya ada masalah bartholin cyst sekarang. Mula-mula saya menghadapi masalah ini pada tahun 2015. Selepas 2 minggu (saya ada pergi ke klinik,dan diberi ubat) ia pecah dgn sendiri. Pada tahun 2016 saya mengalami masalah yg sama juga,sehingga saya dimasukkan ke hospital,kerana saiz cyst terlalu besar (4cm). Saya tidak sempat menjalani pembedahan,kerana sekali lagi cyst itu pecah dengan sendiri. Sepanjang tahun 2016-2017 ini,dah 5 kali cyst saya mengalami tersebut. Rasa sakit tu Allah sahaja yg tahu. Saya baru mendirikan rumahtangga (2 Minggu lepas), dan saya dapati cyst itu kembali lagi mengembang. Sebelum ini,saya ada merasakan benjolan kecil pada vulva vagina saya. Macam mna saya nak sembuhkan cyst saya,sis? Jika ke hospital,pihak mereka akan mencadangkan utk pembedahan. Saya masih berharap dapat dirawat tanpa pembedahan,sis. Sekarang rasa sakit makin kerap,kadang-kadang rasa gatal di benjolan cyst tersebut. Saya jaga kebersihan bahagian sulit saya,tapi masih kerap berulang masalah cyst ini.

    • Mrs Wan Norasiah
      December 18, 2017 at 3:02 pm

      Waalaikummussalam…saya sangat memahami apa yang dirasa puan salwa. Pengalaman bersama pesakit bartholin cyst ni banyak memberi ilmu tentang pennyakit ni. Sebenarnya salah satu sebab bartholin cyst ni ialah hormon. Jadi sebaiknya puan boleh cuba amalkan gla complex untuk stabilkan hormon…disamping itu amalkan imun booster yang terbaik ialah vivix atau vitamin c dan garlic.
      Untuk penerangan lebih lanjut boleh wasap saya wasap.my/60199656193

  2. January 10, 2018 at 8:15 am

    Thanks for sharing

    • Mrs Wan Norasiah
      January 10, 2018 at 3:51 pm

      Sama2

  3. January 12, 2018 at 6:33 am

    thanks for sharing
    INTAN FARHANA SHARIFUDIN recently posted…Cara Merawat Luka Bernanah Supaya Cepat KeringMy Profile

    • Mrs Wan Norasiah
      January 12, 2018 at 10:44 am

      sama2

  4. Cik Nuyu
    July 20, 2018 at 11:20 am

    Assalamualaikum…nk tnya doktor…sy rasa mcm ada benjolan di bibir kemaluan…sy skrg tgh hamil 8 bln….mcm mna nk rawat? Adakah itu Bartholin cyst?

    • Cik Nuyu
      July 20, 2018 at 11:21 am

      Mohon doktor respon secepat mungkin…makin stress bila difikirkan

      • Mrs Wan Norasiah
        July 21, 2018 at 10:01 am

        waalaikummussalam cik nuyu… untuk pastikan dengan sahih bartholin cyst atau tidak, cik boleh rujuk klinik yang check up ibu hamil..

        namun kita boleh tengok ciri-ciri barthlolin cyst dengan tengok gambar di atas.
        barthlolin cyst ni ada yang sakit, dan ada yang tak sakit. masa hamil kita tak galakkan amik gla complex, boleh ikhtiar dengan vitamin c dan garlic

        cik nuyu boleh wasap saya untuk info lebih lanjut
        019 965 6193

        t.kasih

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge