Cara Mudah Hilangkan Bengkak Tonsil Pada Kanak Kanak dan Dewasa

Assalamualaikum…pernahkah anda alami tonsil? Atau anak anak yang kena bengkak tonsil? Pastinya tonsil yang bengkak menyebabkan kita rasa tidak selesa dan susah untuk makan. Adakah cara untuk hilangkan bengkak tonsil ini? Jom kita cari Cara Mudah Hilangkan Bengkak Tonsil ..

 

Lazimnya, jika mengalami sakit tekak ini disebabkan oleh tonsil yang membengkak akibat jangkitan kuman.

Setiap manusia mempunyai dua kelenjar dinamakan tonsil yang terletak di bahagian kiri dan kanan rongga mulut.

Apa Tugas Tonsil?

Tonsil berfungsi untuk menapis virus dan bakteria daripada masuk ke saluran pernafasan kita. Dan sekali gus menjadikannya salah satu daripada sistem pertahanan badan.
Namun, kadangkala tonsil gagal melaksanakan fungsinya apabila tidak lagi mampu untuk menahan serangan virus dan bakteria.

Akibatnya, tonsil mengalami radang atau inflamasi dan membengkak. Keadaan ini dipanggil sebagai tonsilitis.

 

JOM KITA KENALI DULU APA ITU TONSIL DENGAN LEBIH DEKAT LAGI..

Tonsil ialah sejenis tisu limfoid yang merupakan sebahagian dari sistem pertahanan badan. Tisu limfoid ini terdiri  daripada sejenis sel dipanggil limfosit yang penting untuk bertindak melawan penyakit.

 

Terdapat 3 jenis tonsil yang terdapat di rongga mulut:-

 

♣ Adenoids – tonsil yang terletak di belakang hidung
♣ Lingual tonsils – tonsil di belakang lidah
♣ Palatine tonsils – tonsil di tekak yang sedang kita perkatakan.

 

Ada 3 jenis tonsil ye..tonsil yang saya nak kongsikan kat sini adalah Palatine Tonsil iaitu tonsil di tekak.

 

Apa Itu Radang Tonsil?

♣Tisu limfoid adalah sebahagian daripada sistem kelenjar limfatik di seluruh tubuh dan kawasan usus yang boleh membengkak sekiranya ada jangkitan. Sebagai contoh kelenjar limfatik di leher, boleh membengkak sekiranya terdapat jangkitan di dalam mulut misalnya.

Pembengkakan ini adalah reaksi kepada jangkitan untuk menghasilkan lebih banyak sel untuk melawan penyakit.

♣Oleh itu, apabila terdapat jangkitan di dalam tekak, sebagai salah satu sistem limfatik, tonsil ini akan menjadi bengkak dan menjadi radang yang disebut tonsilitis atau radang tonsil.

 

Apakah Penyebab dan Gejala Tonsil?

 

♣Tonsilitis boleh disebabkan oleh jangkitan virus ataupun jangkitan bakteria di dalam tekak. Jangkitan bakteria seperti *streptococcus* boleh menyebabkan tonsil bengkak dan bernanah. Jangkitan virus seperti *Epstein Barr Virus, adenovirus atau measles* boleh juga menyebabkan pembengkakan tonsil juga.

Antara Gejala Radang Tonsil

1. Sakit tekak yang kadang-kadang teruk
2. Tidak boleh menelan atau sakit bila menelan
3. Demam yang kadang-kadang sangat tinggi
4. Sakit kepala dan sakit-sakit badan
5. Suara garau atau hilang suara
6. Kadang-kadang ada bengkak pada leher
7. Mulut berbau busuk
8. Berdengkur waktu tidur

Komplikasi Radang Tonsil

Radang tonsil biasanya berlaku di dalam umur 3 tahun ke atas. Kanak-kanak berumur 2 tahun ke bawah biasanya jarang terkena tonsil ini walaupun tidak terkecuali.

Paling kerap adalah berumur di dalam lingkungan 5-15 tahun.

 

♣Yang sering menjadi masalah kepada ibu-bapa ialah anak yang kerap demam akibat tonsilitis. Adakalanya setiap 2 bulan ibu dan bapa akan datang ke klinik kerana masalah ini. Ini melibatkan kos ubat dan masa.

 

♣Oleh kerana umur yang kerap terkena adalah dari golongan umur persekolahan, ada anak-anak yang terpaksa mengambil cuti panjang daripada persekolahan kerana masalah ini. Ini menyebabkan anak-anak ketinggalan di dalam mata pelajaran dan menyebabkan keputusan peperiksaan tidak beberapa memuaskan. Anak yang sering sakit akan berasa rendah diri dan pertumbuhannya juga boleh terganggu.

 

♣Tonsilitis kebanyakannya tidak merbahaya. Ada kes terpencil jangkitan bakteria yang menyebabkan septicaemia atau kuman yang merebak ke dalam salur darah. Ada juga yang mengaitkan jangkitan tonsil ini dengan penyakit Acute glomerulonephritis (sejenis jangkitan buah pinggang) dan rheumatic fever (penyakit bawaan sejenis bakteria yang boleh menyebabkan masalah jantung).

“Sleep apneoa” atau penyakit berhenti bernafas semasa tidur boleh disebabkan oleh pembekakan tonsil yang sangat besar sehingga mengganggu pernafasan. Biasanya ia dikaitkan dengan tidur berdengkur dan kesukaran bernafas semasa tidur.

biasanya doktor akan suggest elok di buang atau pun tidak..depends pada kondisi pesakit..

tonsil kebanyakannya tidak merbahaya..sbb bila kita dah semakin berumur antibodi kita dah semakin kuat

tapi ada juga sesetengah pesakit yg doc suggest suh buang je sbb banyak effect buruk dari baik😅
depends pada ‘kondisi’ pesakit itu.

 

Antara rawatan tonsil bahagian tekak @ *Palatine Tonsil*yang
mudah untuk anda lakukan di rumah.

1. Madu

Selain kandungan gula semulajadi, madu juga mempunyai berbagai khasiat terapeutik seperti komponen antibakteria dan antiradang. Bahan-bahan aktif ini mampu melegakan kesakitan serta mengurangkan rasa bangkak. Ia juga membekalkan nutrisi lain seperti antioksida, zat besi dan mineral.

Cara penyediaannya ialah mencampurkan 4 sudu teh madu, satu suku sudu garam dan perahan sebiji limau kasturi. Kacaukan dan minum 2 ke 3 kali sehari untuk kesan lebih cepat.

2. KUNYIT

Selain menjadi penyeri masakan, kunyit juga sering menjadi pilihan bagi rawatan alternatif dari rumah kerana kesan baiknya pada kesihatan seseorang termasuk rawatan tonsil yang bengkak.
Minum susu panas dengan campuran sesudu kunyit serbuk untuk meredakan sakit tekak. Amalkan 2 kali sehari untuk kelegaan segera.
Kandungan penyembuh yang ada pada kunyit mampu melawan pembiakan bakteria dan virus yang menyumbang kepada jangkitan. Bengkak juga menjadi susut dengan pengambilan kunyit kerana ia membantu menguatkan sistem imun tubuh.

3.KUMUR AIR GARAM

Rata-rata banyak doktor gigi yang mengesyorkan penggunaan kumuran air garam bagi meningkatkan kesihatan oral secara menyeluruh termasuklah tekak. Hal ini disebabkan oleh kebaikan garam yang didapati berkesan untuk mengurangkan perit di tonsil akibat kepedihan dan bengkak lebih-lebih lagi ketika ingin makan dan minum.

Caranya ialah dengan mencampurkan sesudu garam dalam secawan air suam. Kumur tiga kali sehari bagi kesan yang optimum.

 

Cara yang Paling Mudah Dengan Shaklee

So kita boleh suggest Suplemen Shaklee kita..dan memang terbukti berkesan..Supplemen yang wajib ada di rumah ialah

Nutriferon
Vitamin C
Garlic
Omega Guard

Ini adalah vitamin asas tonsil

 

CARA MERAWAT TONSIL DENGAN VITAMIN SHAKLEE

Jika terlalu kerap menghadapi masalah bengkak tonsil, itu menunjukkan yang badan anda mudah di jangkiti dan imun badan anda rendah.

Vitamin terbaik untuk merawat bengkak tonsil ialah, NUTRIFERON, VITAMIN C,OMEGA GUARD dan GARLIC SHAKLEE.

*1.NUTRIFERON*

Nutriferon ialah produk shaklee yang bertujuan untuk melindungi tubuh dari sebarang penyakit.

Ia dihasilkan daripada ektrak 4 tumbuhan iaitu biji labu, bunga sunflower, honeysuckle jepun dan biji plantagi yang mempunyai daya kebolehan mendorong pengeluaran semulajadi interferon tubuh.

*Tugas Interferon*

🐱meningkatkan sistem imun dalam masa 3 hari. Interferon mampu merangsang dan meningkatkan secara keseluruhan sistem imun tubuh.
🐱melindungi dari influenza. Melindungi secara berkesan daripada virus, mirob termasuk selsema, flu, alergi dan influenza.meringankan stress dan kelesuan. Meringankan kemudaratan yang disebabkan keresahan, stress, kelesuan dan gaya hidup sibuk. Tonsil kalau dah bengkak memang jem la tak boleh nak buat keje lain dah.Tonsil ni kalau dah bengkak mulalah rasa macam nak demam, sakit tekak, sakit kepala, susah nak makan dan minum.Mereka yang kerap kena tonsil ni ialah mereka yang lemah imun.Tonsil bengkak boleh disurutkan dengan antibiotik semulajadi iaitu nutriferon.

2. VITAMIN C SHAKLEE

Bertindak sebagai barisan pertahanan sel tubuh untuk memerangi radikal bebas yang menyerang sel-sel dalam badan.

Vitamin C menjadi barisan hadapan dalam menyerang radikal bebas. Radikal bebas ni seperti asap rokok, asap kenderaan, pewangi. Dll

Jika kerap demam, perlulah meningkatkan pengambil vitamin C.

Vitamin C jugak membantu meredakan selsema dan demam.

Selain berperanan sebagai antioksidan, ia turut membantu mengekalkan kesihatan tubuh dengan menjadi agen- anti mutan, anti karsinogen, dan anti penuaan.

3.Garlic Shaklee

Garlic ialah antibiotik semulajadi yang sangat bagus. Ia bertindak menghalang jangkitan bintik-bintik puteh ataupun kuman.

Untuk bengkak tonsil ni bergantung sepenuhnya kepada imun badan untuk mengecut dan kembali ke asal.

4.Omega Guard Shaklee

Minyak ikan sumber omega 3 terbaik dunia. 1 biji sehari membantu memperbaiki alahan kulit seperti ekzema, alergi , memperbaiki tisu paru paru sangat sesuai utk pesakit lelah , bronkitis peparu berair , batuk batuk dan anti bengkak serta anti radang insyaAllah .

Kesemua hasil hasil di atas berdasarkan pengamatan , penelitian dan pengalaman pengguna.

 

Ni adalah testimonial set tonsil shaklee ye..😍😍
alhamdulillah..semuanya feedback positif

 

Ini adalah sebahagian daripada testimoni yang kita dapat. Banyak lagi sebenarnya. Usah tunggu ia makin merebak . Cegah sebelum parah…

klik di bawah untuk order satu set lengkap tonsil

Apa apa pertanyaan boleh wasap saya.klik saje

FB : Wan Norasiah

Daftar Ahli Untuk Harga Menarik

COD : Kampar – Gopeng – Batu Gajah – Simpang Pulai – Ipoh

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge