Cara Menghilangkan Gout & Buang Asid Urik Dalam Badan

Gout ini salah satu keradangan sendi..berlaku disebabkan pengumpulan asid urik yg berlebihan dalam badan. Biasa sangat kita dengar gout terkena kepada kaum lelaki. Kaum perempuan tak kena ke?Boleh ke gout ini dihilangkan dan seterusnya hilang?ok…jom kita cari jawapan untuk persoalan ini.

Mana Datang Asid Urik dalam Badan?

Asid urik adalah bahan kumuhan berasal dari protein yang dipanggil purin. Bahan kumuh ini dikeluarkan melalui air kencing. Bagi pesakit gout, asid urik ini tidak dibuang dan berkumpul di dalam sendi. Inilah penyebab kepada keradangan sendi dan seterusbya dipanggil gout.

 

Gout ni antara penyakit2 awal yg dh ditemui berkurun lamanya..maknanya bukan orang sekarang je yang kena gout..orang dulu2 pun sama je..semuanya sebab pemakanan..

Faktor – faktor yang membawa risiko gout..

1) Jantina – Gout ni dilaporkan 90% pesakit dair kaum lelaki ye..Tapi wanita biasanya berisiko selepas putus haid..Kebanyakan penghidap memang menderita seumur hidup..lelaki 30-50 tahun lebih berisiko dari kaum wanita..

2) Obesiti – selain peningkatan lemak dalam badan, obesiti juga meningkatkan kandungan asid urik..memang diakui berat badan berlebihan banyak mengundang masalah kesihatan. Makanan laut dan daging merah

3) Alkohol – pengambilan alkohol bukan meningkatkan kandungan asid urik..tapi menyebabkan proses penyingkiran asid urik terganggu..Haa,berganda2 risiko gout tu..

4) Genetik – biasanya penghidap gout ni,1/4 daripadanya ada family history..maksudnya,siapa ahli keluarga yang ada gout,berhati2lah..kita ada risiko tu..

5) Masalah kesihatan – yang ada kencing manis,darah tinggi,yang menjalani kemoterapi sebenarnya mengundang gout sebab ubat2an yg diambil memberi risiko pengumpulan asid urik dalam badan.
Pendek kata..gout ni memang penyakit yg serius..tak  boleh dipandang ringan..

Tanda-Tanda Gout

  • serangan berlaku secara tiba-tiba
  • terasa sakit pada ibu jari kaki. Rasa yang amat sakit, kaki menjadi merah, panas dan bengkak
  • serangan itu menjadi sangat bisa, hinggakan geseran dengan selimut pun begitu menyeksakan.
  • Gout meneyrang sendi-sendi lain seperti buku lali, lutut, pergelangan tang dan jari
  • jika tidak dirawat, sakit mungkin berlarutan berhari-hari atau berminggu-minggu

Saya bagi contoh gambar gout..nampak macam hablur kapur dari luar..tapi kat dalam,mencucuk macam jarum.. Gout ni macam kristal..sakit dia macam bom jangka..salah makan je,berminggu hingga berbulan sakitnya..

Kristal asid urik memang macam jarum..memang pesakit menderita sampai kadang2 hilang upaya untuk bergerak

 

Cara Atasi Gout

  • mengurangkan jumlah pengambilan purines dalam diet anda:
    • kurangkan makan daging merah seperti steak
    • jangan makan organ dalaman seperti hati, bauah pinggang dan jantung
    • kurangkan makanan laut seperti telur ikan, kerang, kupang , ketam dan udang
    • elakkan makan ikan berminyak seperti sardin, ikan bilis dan iakn kembung
    • yis dan daging ekstrak juga tinggi purin termasuklah marmite dan banyak kuah yang dihasilkan secara komersial
  • ceri dan strawberi dikatakan mampu menurunkan paras asid urik
  • minum air dengan kadar yang bbanyak untuk menggalakakn proses penyingkiran asid urik
  • bersenam , berenang adalah cara senaman terbaik kerana ia tidak memberi tekanan pada sendi yang mungkin boleh tercedera
  • kwal atau kurangkan berat badan.

Ok,kita tengok macam mana suppliment shaklee bantu pesakit gout ni..

Supplemen Untuk Gout

Omega Guard –

– sifat anti inflamation. Omega shaklee ni mengurangkan keradangan & bengkak..

Alfalfa complex

– Kurangkan asid dalam badan dengan bantu proses perkumuhan/penyingkiran toksin dalam badan.. Alfalfa juga mengalkalikan tubuh..

Performance drink

– elak dehidrasi..kekurangan air dalam badan boleh menyebabkan gout menyerang..sebab tu pesakit gout disarankan ambil air 12-16 cawan sehari..lebih dari orang biasa..

vivix

-vivix mampu memperbaiki kesemua kerosakan pada sel darah dengan menstabilkan kandungan asid urik ke tahap normal. ini seterusnya dapat mengawal bengkakan pada sendi.

Testimoni pesakit gout..insyaAllah vitamin shaklee memang banyak membantu disamping penjagaan makanan dan disiplin..Biasanya pesakit gout ni memang berhati2 bab makan..tapi keradangan gout ni macam saya bagitau tadi,macam bom jangka..anytime je boleh berulang..

Jika anda salah seorang pengidap gout, usah tangguh lagi untuk ikhtiar dengan supplemen shaklee. Sihat itu mahal. Hubungi saya untuk dapatkan harga yang istimewa. klik saje link di bawah

Anda juga boleh order online untuk dapatkan set gout. klik2 saje

Order vivix sahaja. klik sini

FB : Wan Norasiah

Daftar Ahli Untuk Harga Menarik

COD : Kampar – Gopeng – Batu Gajah – Simpang Pulai – Ipoh

 

 

6 comments for “Cara Menghilangkan Gout & Buang Asid Urik Dalam Badan

  1. November 18, 2017 at 3:40 am

    Best info ni kak wan.

    • Mrs Wan Norasiah
      November 18, 2017 at 9:20 am

      jom sebarkan ilmu kepada orang ramai

  2. November 19, 2017 at 6:55 am

    Takut kan…kwn kite umur 34 dah kena gout..keturunan katanye..
    Liza recently posted…Cara Atasi Asma Tanpa SteroidMy Profile

    • Mrs Wan Norasiah
      November 19, 2017 at 9:13 am

      sangat perlu jaga pemakanan dan exercise

  3. November 19, 2017 at 7:06 am

    terbsik info ni puan wan..moga bermanfaat pada pembaca semua
    zara recently posted…Cara Merawat Gastrik Supaya Sembuh Dan Tidak Menyerang LagiMy Profile

    • Mrs Wan Norasiah
      November 19, 2017 at 9:11 am

      share banyak2 info kesihatan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge