Anak Cergas Berpuasa

Abang Adam Puasa ke Tak?

Itulah soalan yang biasa ditanya oleh adiknya yang berumur 6 tahun, Irfan. Kenapa tanya macam tu? Yela ….asyik lompat2, tak letih , tak lapar ke? Tanya adiknya…hehee..marah abangnyer cakap tak puasa. Puasa lah…jawab abang Adam dengan spontan.

 UpinDanIpin_DiTanggaRumah

Itulah dialog 2 hero ku di bulan puasa. Tak kira pagi ke petang ke aktivitinya sama, abang Adam…main..main..sama naik dengan 2 adiknya yang tak berpuasa. Tahun ni Muhammad Adam berpuasa berbeza dengan tahun lepas. Banyak bilangan hari berpuasa berbanding tahun lepas banyak hari tak puasa walaupun umur dah 8 tahun…boleh la dibanggakan.

Macam Mana Latih Adam Berpuasa?

Hehe…ni nak cerita…Sebenarnya sebelum saya suruh Adam berpuasa, saya latih dia cukupkan solat 5 waktu baru saya betul2 bagi dia berpuasa. Kalau nak puasa tapi solat tak cukup, baik xpayah puasa. Bagi kefahaman dulu bahawa kita berpuasa bukan sekadar tahan lapar dan dahaga saje tapi untuk dapat keredhaan Allah. Semuanya kerana Allah

Pada awalnya saya kejut Adam sahur lewat kadang2 lepas subuh pun sahur lagi. Bila kejut sahur awal dia susah bangun untuk ke sekolah. Kejut awal memang liat nak bangun. Lama2 dia akan menjadi biasa

Campurkan Ubat Kuat?

Hehe…ubat kuat istilahnya sebab bagi kuat semasa puasa…sebenarnya semasa sahur saya dah siapkan awal2 milo yang dicampur dengan meal shakes. Kebiasaannya saya akan buat milo suam2 dicampur dengan satu sudu meal shakes. InsyaAllah Adam boleh habiskan sepinggan nasi dan segelas milo yang akan memberi tenaga kuat kepadanya.

Alhamdulillah sepanjang puasa dia jarang minta ponteng kelas KAFA. Walaupun berpuasa dia mampu lagi pagi sekolah kebangsaan, petang sekolah KAFA, petang boleh main lompat2 lagi. Sebenarnya selain memberi tenaga, meal shakes membantu menambah selera ,makan. Tambah2 rasanya sedap berperisa vanilla. Jom lihat khasiat meal shakes.

Khasiat Meal Shakes

  • Rasa vanila yang menjadi kegemaran kanak-kanak

  • Sesuai untuk kanak-kanak berumur 1 tahun keatas

  • Sesuai untuk seisi keluarga

  • Boleh menjadi instant sahur meal/breakfast sekeluarga

  • Rendah lemak namun kaya dengan 19 vitamin utama, protein, fiber dan mineral sertakalsium yang penting untuk tumbesaran kanak-kanak.

  • Meal Shakes memberikan tenaga dan menguatkan sistem imun kanak-kanak

  • Memberikan kecergasan dan meningkatkan kesihatan

  • Mengurangkan eczema kepada kanak-kanak dan juga orang dewasa

  • Meningkatkan selera makan anak

  • Jika anak yang kerap demam lazimnya akan kembali sihat lebih cepat daripada biasa

  • Pilihan terbaik buat mereka yang tidak pandai telan supplement berbentuk “tablet”

  • Menangani masalah sembelit pada kanak-kanak

  • Amat bagus untuk kanak-kanak yang obesity

mealshakes

Semasa Berbuka

Biasanya Adam tak kisah lauk untuk berbuka. Makan je apa yang ada. Tahun ni ummi berpantang dalam bulan puasa. Alhamdulillah ada kawan ummi yang sedia ambil tempahan untuk juadah berbuka kami sekeluarga. Emmm…memang relax banyak la ummi nyer,…

Tambahan pulak kawan ummi tu pandai masak. Macam2 jenis masakan untuk berbuka puasa.

Minuman berbuka

Satu lagi ubat kuat yang untuk Adam adalah semasa berbuka puasa. Biasanya dia suka minum minuman sejuk seperti Ribena, twister, carrot susu dan lain2 lagi. Saya akan tambah 2 atau 3 sudu performance drink dalam minuman tersebut. Satu family minum ubat kuat tersebut..hehe. jom lihat khasiat performance drink

Khasiat performance drink

Meningkatkan daya ketahanan badan – Memberikan tenaga segera kepada otot di mana ia boleh menggantikan air yang hilang ketika latihan fizikal.

Membekal Tenaga & Daya Ketahanan Fizikal – Mengimbangi dan membekakan elektrolit dalam tubuh dan mengimbangi metabolism air dalam tubuh. Ini kerana ia mengandungi potaasium, kalsium, sodium, phosporus, magnesium dan chloride. Produk ini dirumus khas untuk membekalkan tenaga fizikal terutamanya mereka yang menetap di kawasan tropika.

Mencegah Penyahhidratan – Mengurangkan kehausan, mencegah penyahhidratan, melembabkan kulit dan kelihatan muda.

Mengekalkan paras gula – Telah terbukti secara klinikal dalam memelihara paras gula darah yang penting bagi tenaga otot dan percepatkan sembuhan akibat kecederaan otot.

Minuman ini boleh diminum begitu sahaja atau dicampur dengan minuman yg lain 🙂

PERFORMANCE-DRINK-SHAKLEE

 

Semestinya kita ingin yang terbaik untuk anak-anak kita. Jom cuba sekeluarga supaya semua ahli keluarga cergas dan kuat sepanjang Ramadhan. Kongsi2 kan dengan saudara mara dan datu nenek di kampong.

Jom rebut 10 malam terakhir di bulan Ramadahan yang pernah keberkatan ini…

order

Berminat klik saje disini:

Apa2 kemusykilan boleh hubungi saya

Whatsap / Sms : 019 965 6193 ( wan )

Fanpage : Rahsia Ummi

SID : 908037

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge